zaterdag 12 mei 2012

Wolkje

Dan is er een idee in je hoofd waar je graag een wolkje voor wilt haken. Daar begon de zoektocht naar een patroontje van een wolkje. Als snel vond ik een perfect wolkje voor mijn project. Vol enthousiasme begon in ermee. Helaas leek het wolkje niet. Iemand zag notabene in mijn probeersel een "albino naaktslak".
Al lezend in de opmerkingen bij het patroon bleek dat het patroon niet klopt. Iemand gaf een nieuw patroon dus weer aan de haak. Uiteraard geen succes. Daarna volgde nog een poging na het lezen van de opmerkingen van de maakster van het patroon. Al snel gaf ik dat ook op omdat het weer nergens op uit liep.
Uiteindelijk toch maar wat gezond verstand en wat logica gebruikt. Als snel was mijn wolkje gelukt en helemaal zoals de bedoeling was.
Bij de tweede wolk ben ik op gaan schrijven wat ik gedaan heb.
Ik hoop dat ik meer mensen blij maak met mijn herschreven wolkje wat dus niet helemaal mijn creatie is.
Veel plezier met haken. Ik vind het leuk om te zien wat je er mee gedaan hebt of gewoon om een reactie te krijgen. Ook als je opmerkingen of verbeteringen hebt voor het patroontje dan hoor ik dat graag. Over het afronden van het wolkje ben ik nog niet helemaal tevreden. Het originele patroon is daar niet bepaald duidelijk over. Ik ben nog wat aan het uitproberen.



Voor mijn wolkje op de foto's gebruik ik een haaknaald 3 en Cotton 8 katoen.
Het is wel nodig om de toeren te markeren. 
Ik gebruik daar het liefst een contrasterend kleur draad voor. Die leg ik op mijn haakwerk bij de eerste steek van een toer. Je kunt ook markeer ringetjes of een paperclip daarvoor gebruiken.
Over het minderen schreef ik eerder al een blog. Het is erg mooi om deze manier te gebruiken.


Toer 1: Haak 6 v in een magische ring- 6 v
Toer 2: 2 v in elke v - 12 v
Toer 3: 1 v in elke v - 12 v
Toer 4: 2 v samen haken, 1 v in elke v - 11v
Toer 5: 3 v in volgende v, 1 v in elke v - 13 v
Toer 6: 3 v in volgende v, 1 v, 3 v in volgende v, 1v in elke v - 17 v
Toer 7: 1 v in volgende 3 v, 3 v in volgende v, 1 v in elke v - 19 v
Toer 8: 1 v in volgende 3 v, 3 v in volgende v, 1 v, 3 v in volgende v, 1 v in elke v - 23 v
Toer 9: 1 v in volgende 6 v, 3 v in volgende v, 1 v in elke v- 25 v
Toer 10: 1 v in volgende 5 v, 3 v in volgende v, 1 v, 3 v in volgende v, 1 vaste in elke v- 29 v
Toer 11: 1 v in elke v - 29 v
Toer 12: 1 v in volgende 4 v, 2x 2 v samen haken, 1 v, 2x 2 v samen haken, 1 v in elke v - 25 v
Toer 13: 1 v in volgende 4 v, 2 v samen haken, 1 v, 2 v samen haken, 1 v in elke v - 23 v
Toer 14: 1 v in volgende 3 v, 2 v samen haken, 1 v, 2 v samen haken, 1 v in elke v - 21 v
Toer 15: 1v in volgende 3 v, 2 v samen haken, 1 v, 2 v samen haken, 1 v in elke v -19 v
Toer 16: 1 v in volgende 4 v, 3 v in volgende v, 1v in elke v- 21 v
Toer 17: 1 v in volgende 4 v, 3 v in volgende v, 1 v, 3 v in elke volgende v, 1 v in elke v - 25 v
Toer 18: 1 v in elke v - 25 v
Toer 19: 1 v in volgende 3 v, 2x 2 v samen haken, 1 v, 2x 2 v samen  haken, 1v in elke v - 21 v
Toer 20: 1 v in de volgende 2 v, 2x 2 v samen haken, 1 v, 2x 2 v samen haken, 1 v in elke v - 17 v
Toer 21: 2 x 2 v samen haken, 1 v, 2x 2v samen haken, 1 v in elke v - 13 v
Toer 22: 1 v in volgende 2 v, 3v in volgende v, 1 v in elke v - 15 v
Toer 23: 4 x 2 v samen haken, 1 v in elke v - 11 v
Toer 24: 5 x 2 v samen haken - 6 v

Hecht af en haal de draad door de resterende 6 v. Trek het stevig aan en zet de draad vast. Steek de draad naar binnen door het wolkje en knip de draad af waar de draad weer naar buiten komt.


9 opmerkingen:

  1. ik ben ontzettend nieuwsgierig naar het waarom van het wolkje... heb je iets ingedachten waarvoor je wolkjes nodig hebt of zat je naar de lucht te staren en dacht: "laat ik eens een wolkje haken"
    ik vind ze er wel uitzien als wolkjes, alleen aan de linkerkant zouden ze ietsje ronder mogen, loopt een beetje in een puntje. helaas reikt mijn haaktalent niet ver genoeg om met een zinvolle oplossing te komen...
    ga je nog iets doen verder met de wolkjes? ik ben benieuwd ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het wolkje komt niet zomaar uit de lucht vallen haha. Het wordt een onderdeel van een groter geheel waar ik nog niets over kan zeggen want het wordt een cadeau.
      Het einde is inderdaad nog niet naar mijn zin maar ik heb het patroon inmiddels aangepast. Als het goed is moet het nu beter uitkomen.
      Binnenkort laat ik het geheel zien.

      Verwijderen
  2. super zeg! Ben benieuwd wat voor moois je maakt met de wolkjes.
    De vogelhuisjes zijn trouwens geluk! de een iets mooier als de ander maar goed...ze staan op mijn blog lutjescorner.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga zo weer snel aan de slag want het moet voor zondag af zijn. Vandaag een project voor een swap op de post gedaan dus weer iets af wat ik "nog" niet kan laten zien.

      Jou vogelhuisjes zijn toch heel leuk geworden! Je schrijft op je blog dat je nog niet zo lang haakt.... Wat maak je mooie dingen zeg. Ik ga je volgen.
      Grappig dat jou blog Lutjes Corner heet.

      Verwijderen
  3. Thanks for sharing. I found the original pattern in the same blog you did, but I couldn't make it. Your pattern is really clear. I'm from Argentina, so reading dutch was a bit difficult, but I got it, ha ha ha. Thank you again. Malvina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. That's nice to hear. That is why I wrote it down. It took much time to figure it out. The pattern is really not good and I wanted to find out what was wrong.

      greetings Lutje

      Verwijderen
  4. Super zeg dit wolkje! Ik ben hem nu aan het haken alleen dan met haaknaald 5. Het word voor een mobiel met allerlei verschillende dingen er aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is de afmeting van het wolkje?

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...