vrijdag 26 oktober 2012

Nog een guimpe sjaal


Een poos geleden kocht in de kringloopwinkel een handwerkboek uit 1975. Heerlijk om in te bladeren. Veel technieken die toen populair waren maar die je nu nauwelijks meer ziet. Uiteraard ook een heel stuk over haken. Naast het haken stond er ook nog een stuk over een guimpe vork. Daar had ik nog nooit van gehoord en mijn nieuwschierigheid was gelijk gewekt.
Direct mijn beste vriend Google aan het werk gezet. De guimpe vork bleek makkelijk verkrijgbaar te zijn. Mijn favoriete plaatstelijke wolwinkel bleek deze in de winkel te hebben.

Maar wat kun je er mee was mijn vraag. Veel verder dan een sjaal maken kwam ik niet. Ik ontdekte dat het ook wel hairpin lace genoemd wordt. Dan blijkt er ineens een wereld aan informatie te zijn.

Ik probeerde wat uit en het bleek ontzettend makkelijk te zijn. Maar ja wat wil ik er dan eens mee gaan maken. Omdat ik nog ontzettend veel dingen wil heb ik het eerst maar eens aan de kant gelegd.

Ik wil ontzettend graag een deken gaan maken voor mijn dochter. Het plan zit in mijn hoofd maar nu nog tijd. Nu twijfel ik of ik het met deze techniek zal gaan maken.

Vorige week kwam het idee om een colsjaal te gaan haken en daarbij dacht ik gelijk aan dit patroon. Ik ben er erg tevreden over en voor mijn moeder maakte ik nog een sjaalversie met paarse wol.




Hoe heb ik de sjaals gemaakt:

1 bol bravo big van schachenmayr
1 haaknaald 10 mm
1 guimpe vork (hairpin lace)

Stap 1: Stroken maken

De sjaal of col bestaat uit drie stroken van 102 lussen. Je hebt echt net genoeg aan 1 bol garen.
Voor het maken van de stroken gebruikt ik deze en deze tutorial.

Stap2: Aan elkaar haken

Bij het samenhaken (klik) van de stroken nam ik niet drie maar twee lussen.

Stap 3: Randen haken

Bij het afwerken (klik) van de rand nam ik niet drie maar 1 of 2 lussen. De groene col haakte ik met twee lussen de rand en bij de paarse sjaal nam ik 1 lus. Met 1 lus wordt het iets breeder en losser.

Stap 4: Sjaal of col

Als je een sjaal wil dan ben je zo klaar. Maak je een col dan naai de de uiteinden aan elkaar.



Kom je er niet uit of heb je vragen laat dan een reactie achter. Ik probeer dan zo snel mogelijk te antwoorden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...