dinsdag 4 december 2012

Popcorn ster


De kerst komt er weer aan. Tijd om sterren te gaan haken voor in de boom of voor het raam. Vorig jaar plaatste ik het vertaalde patroon van deze ster.

Vandaag kwam ik op Ravelry een mooi patroon tegen van een popcorn ster. Met toestemming van de ontwerpster deel ik graag de Nederlandse vertaling met jullie. 

 Deze ster haakte ik met Bravo Big (had ik nog in huis) en een rood garen wat net lint is met haaknaald 10. 
De ster is ongeveer 20 cm in doorsnede. 
Geen idee waarom maar als ik een ster maak moet er altijd een tweede draadje bij.



Natuurlijk kun je elk garen nemen wat je mooi vindt. Neem een bijpassend formaat haaknaald.

 Nog een mooi voorbeeld van een kleinere ster met hetzelfde patroon.


Vandaag heb ik nog een ster van dikke katoen gemaakt. Dat ziet er ook erg gezellig uit.


Haaktermen

st = stokje
v = vaste
hv = halve vaste
l = losse

Picot = 2 l, v in de steek waar de 2 lossen begonnen.

In dit patroon wordt een popcorn steek gebruikt. Op het plaatje hieronder staat hoe dat werkt. Let op: bij dit patroon haak je 4 stokjes. Haal de haak uit de lus en haal de lus door de eerste steek van het groepje van 4 stokjes. 



 Toer 1:

Begin met een magische ring. (Tutorial magische ring)

Toer 2:

 Begin met twee l (deze tellen niet als een steek). Maak 5 popcorn groepjes in de magische ring met 2 l tussen elk groepje. Eindig met een hv in de top van de eerste popcorn steek. 

Toer 3:


Haak in de bovenste steek van de popcorn een set van 6 st (3 st, 2 l, 3 st). Eindig met een hv in het eerste stokje van de toer.

Toer 4:


Haak 1 hv zodat je kan beginnen in de ruimte (2 l) van de vorige toer. Haak *3 st, picot, 3 st in de ruimte. 
1 l, 1 v in de l tussen de groepjes van de vorige toer, 1 l.
Herhaal vanaf * tot het eind.

Hecht af en werk de draad netjes weg. 
Trek de draad van de magische ring goed aan en zet deze goed vast. Werk ook deze draad netjes weg. 


Veel plezier met het haken van de ster. Ik hoop dat ik met het vertalen weer haaksters blij maak die het lastig vinden om Engelse patronen te haken. 


Vorig jaar maakte ik een vertaling van een andere ster. Die vind je in deze blogpost.





11 opmerkingen:

  1. Jeanet van "Blij dat ik brei" heeft naar dit blog gelinked en zo kom ik hier terecht. Je hebt een erg leuk blog en ik ben dus maar meteen volger geworden.
    Leuke ster, bedankt voor de vertaling, ik zet hem op mijn Pinterestbord.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dank je. Je kan vandaag ook nog meedoen met mijn Give-Away. Ik ga vanavond lootjes trekken ;-)

      Verwijderen
  2. Dat ik naar je hebt gelinked heb je al gemerkt :-) Je hebt een heel leuk blog, ik hoop dat het je veel bezoekers oplevert.
    Hartelijke groet,

    Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk! En bedankt voor het delen.
    Liefs, Melanie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie en leuke sterren heb je gemaakt Wilma, en ook nog duidelijke uitgelegd, super meis

    Liefs Jann

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor het delen van deze mooie ster! Ik heb hem verwerkt in een square voor mijn square-blog en een link naar hier geplaatst. http://kntsel-dekentje.blogspot.com (5-12) Groetjes Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Your stars look great! Thank you for the translation - I have linked to you on the Ravelryproject.

    Penny
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super leuk! Heb deze ster gemaakt, samen met foto van men kindje in een kerstbal gestoken en hangt te schitteren in de boom van meter en peter! Fijne feestdagen!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...